15. kesäkuuta 2011

Arrested development a.k.a. perhe on...

Laiskistunut kotirouva on taas keskittynyt laiskottelusta nauttimiseen ja unohtanut kirjoittaa. Mutta se ei tarkoita, etteikö täällä olis tapahtunut kaikenlaista.

Ehdottomasti merkittävin tapahtuma on, että S:n ja mun perheasioihin liittyvät ikuisuusriidat on vihdoin kuopattu. Merkittävän siitä tekee se, että kärsittiin niistä paljon, ja jatkuva riitely ja väärinymmärrykset luonnollisesti vaikuttaa kaikkeen, vaikka itse suhteessa asiat olisikin hyvin. Kerroinkin aiemmin pintapuolisesti siitä, kuinka tein kaiken voitavani sen yhden perheenjäsenen kanssa, ja miten yritin parhaani mukaan miellyttää perhettä ja kunnioittaa heidän tahtoaan saamatta vastineeksi yhtään mitään. Ja ei, ei ollut helppoa luopua kaikista ylpeydenrippeistäni ja saada toistuvasti kuraa naamalleni, joten sinänsä en kai voi kutsua itseänikään suureksi laupeuden ruumiillistumaksi tässä sotkussa.

Koska sen kuitenkin tein ja lopputulos oli yhtä huono kuin aina ennenkin, katsoin YouTubesta pari jaksoa Cheatersia ja opettelin, mitä tarkoittaa kunnon confrontation. Sen jälkeen menin rohkeasti puhumaan asiasta perheen kuningattarelle, S tulkkinani. Päästin ulos kaiken: miltä musta tuntuu, miten olen tehnyt parhaani miellyttääkseen heitä ja mikä sen yrittämisen lopputulos on ollut. Päästin samalla ulos myös hävettävän vihaisuusitkun sekä kiukussani myös statementin siitä, kuinka olen yrittänyt olla epäitsekäs heitä kohtaan, mutta että yhdessä asiassa aion tästä lähtien olla itsekäs. Että en enää hyväksy siltä naiselta jatkuvia yrityksiä olla läheisessä tekemisessä S:n kanssa. Ei siksi, että pelkäisin. Vaan yksinkertaisesti siksi, että  jos se nainen haluaa kaveerata meidän perheen toisen osapuolen kanssa, niin sen on parasta lopettaa mun ignoraaminen tilanteissa, vastata kun puhuttelen sitä ja noudattaa muutenkin yleisiä kohteliaisuus- ja käytösnormeja. Meidän ei tarvitse olla ystäviä, mutta huonoa käytöstä ei tarvitse kenenkään suvaita, ellei sitten itse käyttäydy yhtä huonosti takaisin (on ollut kyllä harkinnassa, perkele).

Sen keskustelun, tai oikeastaan monologin jälkeen tuntui kuin hullu taakka olis pudonnut harteilta. Mikään ei ehkä muuttunut, mutta mun sisällä tapahtui suuri muutos, samoin mun ja S:n suhteessa. Siitä asti koko asia on tuntunut pieneltä ja mitättömältä, S on ottanut siihen täysin uudenlaisen suhtautumisen ja mulla on niin paljon parempi olo kuin pitkään aikaan. Pääsin vihdoin puolustamaan itseäni ja kertomaan oman kantani. Ja nyt sain vielä purkaa asian tännekin, tuplahelpotus (vaikka periaatteessahan mulla ei pitäis olla tarvetta kirjoittaa tällaisista asioista, aight?). Nyt mua lähinnä ihmetyttää sen toisen ihmisen käytös, koska se on vaan...no, absurdia. Eikä kukaan kai tiedä, mistä se johtuu. Mun ulkomaalaisuudesta, hänen huonosta itsetunnostaan, kateudesta (why, oh why), yleisestä haluttomuudesta tehdä tuttavuutta toiseen naiseen tai mistä lie. Mun eforttien lisäksi mm. S:n veli on anellut rakastaan muuttamaan käytöstään mua kohtaan. Kaikki voitava on siis tehty, ja lupaan, että oli viimeinen kerta kun kirjoitan tästä aiheesta.

Täällä on muuten alkanut paistaa taas aurinko ja sen ansiosta päivisin on ihanan lämmin. Ajattelin käydä kuvaamassa Maringáa, olis vihdoin jotain, mitä näyttää tästä kaupungista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti